Τρίτη, 26 Νοεμβρίου 2013

ΕΣΠΑσαν την απεργία *



Συνεχίζεται εδώ και δύο μήνες η αντιπαράθεση της πανεπιστημιακής κοινότητας και του Υπουργείου Παιδείας για το θέμα της διαθεσιμότητας των διοικητικών υπαλλήλων στα πανεπιστημιακά ιδρύματα.
Το Υπουργείο Παιδείας είχε ζητήσει από τις Πρυτανικές αρχές να αποστείλουν καταστάσεις με το πλεονάζον διοικητικό προσωπικό ώστε να προχωρήσει στην ένταξή τους στις λίστες διαθεσιμότητας. Στο αίτημα αυτό οι Πρυτανικές αρχές είχαν απαντήσει με μελέτη που αποδείκνυε ότι δεν υπάρχει πλεονάζον προσωπικό αλλά αντίθετα κενά στις υπηρεσίες των Πανεπιστήμιων.
Στην προσπάθειά του το Υπουργείο Παιδείας να ξεπεράσει την άρνηση των Πανεπιστημίων να «συνεργαστούν», απαίτησε με τροπολογία που κατέθεσε σε σχέδιο νόμου του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης από τους διοικητικούς υπαλλήλους να προχωρήσουν σε απογραφή εν μέσω απεργιακών κινητοποιήσεων με δική τους ευθύνη. Προχώρησε μάλιστα σε χαρακτηρισμό της μη απογραφής τους ως πειθαρχικό παράπτωμα που επισύρει την ποινή της αυτοδίκαιης αργίας.
Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής του Υπουργείου ήταν ένας μεγάλος αριθμός διοικητικών υπαλλήλων να υποχρεωθεί να απογραφεί παρά το ότι απεργούσαν και δεν εκτελούσαν κανένα από τα καθήκοντά τους ώστε να αποφύγουν την πειθαρχική δίωξη που θα τους έθετε αυτόματα σε διαθεσιμότητα.
Λύση στο πρόβλημα των κλειστών Πανεπιστημίων δεν είχε ακόμη βρεθεί και ο Υπουργός στην προσπάθειά του να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από την απόρριψη από το ΑΣΕΠ των στοιχείων της απογραφής, κατέφυγε στη Δικαιοσύνη για να κηρυχτεί παράνομη και καταχρηστική η συνεχιζόμενη απεργία των διοικητικών υπαλλήλων.
Η Δικαιοσύνη απεφάνθη: παράνομη η απεργία (για τυπικούς λόγους) αλλά όχι καταχρηστική.
Οι Πρυτανικές Αρχές χρησιμοποιώντας την απεργία των διοικητικών υπαλλήλων ως μοχλό πίεσης στο Υπουργείο για εξεύρεση μιας βιώσιμης λύσης, απείλησαν με παραιτήσεις -χωρίς όμως να παραιτηθούν από Πρόεδροι των Τμημάτων τους.
Τότε ήταν που ο υπουργός Παιδείας, υπερβάλλοντας εαυτόν και επιδεικνύοντας πνεύμα δημοκρατίας και διάθεση εξεύρεσης κοινά αποδεκτής λύσης (ξέχασε στο «κοινή» να συμπεριλάβει τους διοικητικούς υπαλλήλους), κατέθεσε στους πανεπιστημιακούς «ολοκληρωμένη πρόταση διεξόδου από την κρίση για το άνοιγμα των Πανεπιστημίων», κατά το έγκυρο δελτίο ειδήσεων της ΔΤ. Σύμφωνα με δήλωσή του «Με τη διαθεσιμότητα των 1165 Διοικητικών Υπαλλήλων ολοκληρώθηκε η διαχείριση του πλεονάζοντος προσωπικού στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Παράλληλα, αρχίζει άμεσα η διαδικασία της Πανεπιστημιακής Κινητικότητας για την επανατοποθέτηση των 650 εξ αυτών.»
Μάλιστα ο κος Υπουργός δεσμεύτηκε ότι υπάλληλοι που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα, θα επιστρέψουν στην εργασία τους και οι ισάριθμοι διοικητικοί που δεν υπέβαλαν στοιχεία απογραφής, θα τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας.
Τις προτάσεις του ο κος Αρβανιτόπουλος φρόντισε να τις συζητήσει πρώτα με κάθε Πρύτανη ξεχωριστά και στη συνέχεια με το συντονιστικό της Συνόδου των Πρυτάνεων.
Το ακριβές περιεχόμενο των συζητήσεων δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό αλλά αναμένεται να διαφανεί από τις επόμενες νομοθετικές παρεμβάσεις του κου Υπουργού.
Πίσω από την πρόταση του Υπουργού, ειδικά στο σκέλος που αφορά στην αντικατάσταση των υπό διαθεσιμότητα υπαλλήλων με υπαλλήλους που τέθηκαν σε αυτοδίκαιη αργία επειδή δεν απογράφησαν, υποκρύπτεται μια παραδοξότητα.
Αν υιοθετηθεί η πρόταση, θα επιβραβευθούν-διασωθούν όσοι «έσπασαν» την απεργία για να απογραφούν αδιαφορώντας για τον «κοινό και δίκαιο αγώνα» υπέρ της απρόσκοπτης λειτουργίας των Πανεπιστημίων και θα τιμωρηθούν δια της απόλυσης εκείνοι που έμειναν πιστοί στον αγώνα, χάρη στον οποίο προέκυψε και η «ολοκληρωμένη» πρόταση-λύση του κου Υπουργού.
Τι είναι όμως αυτό που κάνει τους Πανεπιστημιακούς να αντιμετωπίζουν θετικά την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας;
Ποια ανταλλάγματα διαπραγματεύονται ή εξασφάλισαν σε σχέση με την χρηματοδότηση των ερευνητικών προγραμμάτων από κονδύλια του Υπουργείου μέσω των ΕΣΠΑ;
Ποια σύνδεση υπάρχει ανάμεσα στη στάση που θα τηρήσουν οι πανεπιστημιακοί -που πρόσφατα «κατάπιαν αμάσητο» το νόμο Διαμαντοπούλου που μεταξύ των άλλων καταργούσε το Πανεπιστημιακό άσυλο- και της περίπτωσης 1 της παραγράφου 3 της 954/178-22.11.2013 προσθήκης τροπολογίας στο σχέδιο νόμου «Κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Επείγουσες ρυθμίσεις εφαρμογής Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων” (Α΄ 176)» του Υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με την οποία «Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζεται ο φορέας που λειτουργεί ως Εθνικός Οργανισμός (Εθνική Μονάδα Συντονισμού) του νέου προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα της εκπαίδευσης, της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, του αθλητισμού και της νεολαίας «Erasmus +» (2014-2020).»;
Το μέλλον και οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργού θα δείξουν…

*Του Κωνσταντίνου Νάκκα

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...